Hore

Škola hrou

Škola hrou

Pozrime sa na niektoré objavy z webu, ktoré nám spestria nielen hodiny v škole, ale aj spoločné chvíle s deťmi doma. Niektoré aplikácie sú už dnes spojením s budúcnosťou. A vlastne, dospelí sa radi hrajú tiež, nebojte sa preto nahliadnuť aj keď by ste okolo detí ani na sto metrov nechodili.

Začnime hneď objavom, ktorý posúva hranice chápania hry do nových dimenzií. Aplikácia ARIS je voľná platforma na tvorbu a hranie pátracích hier, poznávacích tours a interaktívnych príbehov. Umožňuje využitie GPS, QR kódov a všetkého, čo len súčasné mobilné zariadenia dokážu. ARIS prepája skutočný svet s virtuálnou realitou a je tým, čo sa dnes zvykne označovať aj anglickým termínom augmented reality (rozšírená realita).

Už z videa, v ktorom autori aplikácie vysvetľujú základné princípy jej fungovania, je zrejmé, že ide o využitie doteraz len tušených možností. Ak poznáte Geocaching, ktorý sa bez využitia GPS v mobilných zariadeniach len ťažko zaobíde, možnosti ARISu vás nenechajú chladnými. V krátkosti sa pokúsim o stručné predstavenie. Zdarma registrovaný užívateľ môže hrať už vytvorené hry, alebo vytvoriť vlastnú. Kedže je aplikácia zatiaľ na Slovensku absolútne neznámou, kým si nevytvoríme vlastné hry, vyskúšať už vytvorené nemáme príležitosť.

Hra prebieha na vybranom území (napr. historické centrum mesta), do ktorej ju jej tvorca osadil. Hráč vidí na mape svojho mobilného zariadenia rozmiestnené postavy, predmety a úlohy, niektoré môžu byť aj skryté a nájde ich len náhodným príchodom k nim, niektoré sa môžu dokonca časom náhodne premiestňovať. Autor hry môže vytvoriť napr. postavy slávnych rodákov v ich rodných domoch, ktoré k hráčovi prehovárajú, dávajú mu pokyny na ďalší postup v hre, alebo mu dajú predmet, ktorý bude neskôr potrebovať (napr. kľúč na vstup za bránu mesta).

Hru môžu v reálnom priestore hrať naraz aj viacerí hráči, ktorí si môžu predmety aj vymieňať. Autor hry môže k jednotlivých „stanovištiam“ pripájať akýkoľvek multimediálny obsah (napr. video z daného miesta zobrazujúce udalosti z okupácie v roku 1968, báseň od miestneho básnika, historické fotografie, článok v novinách…). Hra sa dá samozrejme umiestniť aj kamkoľvek do prírody a hráči sa môžu pomocou nej zoznamovať hoci aj z geologickou stavbou územia. Fantázii sa medze nekladú, je len na autorovi ako svoju hru premaká a aké dobrodružstvo v rozšírenej realite pre hráčov pripraví.

Myslím, že časom má ARIS šancu stať sa rovnako obľúbeným, ako je dnes Geocaching. Jeho jedinou nevýhodou je, že doposiaľ funguje len na zariadeniach s iOS a užívatelia rozšíreného Androidu vyjdú naprázdno. Z tohto dôvodu som ho nemal šancu v teréne reálne preveriť, tvorba samotnej hry v prostredí webu však nevyzerá nijak strašidelne zložito. Prajem veľa zábavy a nezabudnite sa podeliť so svojimi skúsenosťami!

Pri virtuálnej realite ešte chvíľu ostaneme cez Lego. V detstve bolo práve ono mojou najobľúbenejšou hračkou i keď sme kociek nemali toľko, aby sme mohli budovať ozaj veľké hrady podľa pôdorysov z knižiek. Pomohli sme si tým, čo sa našlo. Prázdne plechovky od nápojov, ktoré boli v tých časoch u nás ešte vzácnym artefaktom boli baštami, postavičky z kindervajec dopĺňali počet tých legových vo vojenských oddieloch tiahnucich na Turkov.  Lego nie je ani dnes lacnou záležitosťou a mať doma všetky sady kociek, figúrok a doplnkov asi nie je štandardom.

Vďaka Lego Digital Designer máte odrazu nekonečne veľa kociek a čohokoľvek, čo má s Legom niečo spoločné priamo pred sebou. Síce len na obrazovke vášho počítača, ale lepšie ako nič. Prečo túto možnosť v škole napr. nevyužiť pri detských architektonických návrhoch domov svojich snov, rôznych modelov áut, miest atď.? Viem si predstaviť skrátenú aktivitu v priebehu 45 minút – žiaci nepostavia celý dom, ale jedným radom kociek naznačia jeho pôdorys, rozmiestnenie a veľkosti izieb, polohu dvier, okien, nábytku. Rovnako ako aj v prípade ARISu aj tu platí, fantázia je nekonečná, treba len vyskúšať.

Na cvičenie interiérového dizajnu a hranie sa zároveň je na webe množstvo aplikácií, z ktorých je asi najznámejšou Ikea Home Planner. Celý zoznam výborných aplikácií na túto tému nájdete tu.

Ešte stále sa nájde mnoho učiteľov, podľa ktorých sú počítačové hry zlom a nemôžu mať žiadny prínos vo vzdelávaní. Ako kruto sa len mýlia! Veď dodnes si pamätám hodiny detstva strávené nad stratégiami ako Civilizácia, Kolonizácia, Transport Tycoon, Theme Hospital a inými. Obrovské množstvo rôznorodých edukačných hier nájdete na webe Games in Education. Deti aj dospelí sa tu môžu stať razom geopolitici, riešiť globálne problémy, budovať si vlastnú bunku od piky a veľa iného. Už len tých počítačov by v školách viac muselo byť, ale možno sa dočkáme, veď pán minister ide nakupovať tablety.

Keď sme už pri hrách, prečo neprejsť na hodinách informatiky od ich hrania aj k ich samotnej tvorbe. Nemusíte vedieť žiadne kódy ani programovacie jazyky, stačí len trochu snahy. Na výber máme z viacerých možností, jednou z nich je aj jednoduchý Gamefroot, alebo skvostnýGamestar Mechanic, ktorým vás interaktívne sprevádzajú komiksoví hrdinovia.

Niektorí učitelia by sa zrejme zhrozili aj pri pomyslení na využitie „podradného“ komiksu vo vyučovacom procese. Myslím, že práve komiks je výborným prostriedkom, ako vyučovanie trochu okoreniť. Nielen na informatike sa dajú využiť viaceré weby ponúkajúce tvorbu komiksov, využitie v medzipredmetových vzťahoch sa priam ponúka samé. Na geografii si môžeme napr. vytvoriť komiks o našej fiktívnej ceste do ďalekých krajín, vložiť našu vlastnú (orezanú – napr. týmto) postavu na pozadie miest, ktoré sme takto navštívili a cez bublinu o nich niečo viac povedať. Bude to zaujímavejšie ako už tak otrepané fádne prezentácie (i keď aj v Powerpointe sa komiks vytvoriť dá). Tvorba vlastného príbehu ako súčasť slovenského jazyka a literatúry môže cez tvorbu komiksu nadobudnúť iný rozmer a rozvíjať kreativitu žiakov.

Asi najlepšou možnosťou na tvorbu vlastných komiksov je Pixton, ktorý je dokonca aj v slovenskej jazykovej mutácii. Takto vytvorený komiks sa dá zdieľať, komentovať, preposielať. Jedinou nevýhodou je nemožnosť vkladania vlastných fotografií v bezplatnej verzii. Túto muchu vychytal Toondoo alebo program Cartoon Story Maker, ktorý je však o niečo jednoduchší. Možnosť pridávania zvukových nahrávok priamo do komiksu je tu však veľkým plusom.

Jednoduchou no zrejme u každej generácie obľúbenou hrou je puzzle. Jeho využitie v škole je široké, či už len ako krátka zahrievacia aktivita, odľahčenie učiva, opakovanie, domáca úloha. V geografii sa puzzle vytvorené z máp môžu razom stať efektívnym prostriedkom na preopakovanie si orientácie, priestorového rozmiestnenia prvkov na mape apod. Dnes máme na webe viacero možností na vytvorenie interaktívneho a so žiakmi zdieľateľného puzzle z ľubovoľného obrázku. Osobne sa mi najviac osvedčil tento Flash Gear (ukážka), alebo JigSaw Puzzle Maker (ukážka). Pre interaktívne tabule ako stvorené.

Článok začína byť dlhší ako dlhý a preto sa na záver pristavme pri možnosti tvorby vlastných jednoduchých flashových hier cez dostupné šablóny. Zaujímavým webom je v tomto prípadeContent Generator, kde sa dá stiahnuť a nainštalovať viacero kratučkých programov, ktoré majú schopnosť oživiť bežný kvíz alebo opakovanie na konci hodiny. V šablóne Fling the Teacher (ukážka s chybičkami) môžu úspešní a chytrí žiaci po správnom zodpovedaní všetkých súťažných otázok odstreliť učiteľa, veď načo by im bol, keď už všetko vedia :). V šablóne Teacher Invaders čelia útoku agresívnych príšer učiteľov, ktorých zastaví nielen ich presná muška ale najmä vedomosti, ktoré preukážu zodpovedaním otázok (ukážka bez správnej diakritiky).Spôsobov ako spestriť školské vyučovanie, či voľný čas detí edukačnou hrou je nespočetne a preto sa tým ďalším budeme radšej venovať v niektorom z nasledovných článkov.

Na záver si ako fanúšik máp neodpustím linku na publikáciu Jednotní v rozmanitosti, v ktorej nájdete pre každý štát EÚ krásnu maľovanú mapku, ako je tá z puzzle vyššie.

Učte sa hrou, pri hre sa učte. Komenský z vás bude mať radosť. Možno by sa pri tom aj trochu odviazal.


Článok bol pôvodne uverejnený na súkromnom blogu fararik.blog.sme.sk (19.9.2013)

Pomôžte nám pomáhať

Pomôžte nám pomáhať

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, zvážte prosím stať sa platiacim členom. Na výber máte aj mesačné členstvo za 5 eur. Ďakujeme!

Chcem pomôcť