Lepsia geografia
  • Novinky
  • Na dnes
    • Orbis pictus
    • Terra Incognita
    • Cinematogeographe
  • Blog
  • Prezentácie
  • Kabinet
  • Kvízy a hry
  • Materiály podľa tém
  • Chcem byť členom

3D mapa Ázie od žiakov ZŠ v Nových Sadoch vám vyrazí dych

27/6/2017

 
Ku koncu školského roka, keď sme už všetci unavení a myslíme už len na prázdniny, padne vhod sa trochu nadchnúť. Dnes sa mi to prihodilo. Mapa žiakov ZŠ Nové Sady mi vyrazila dych. A to takéto zveličenia vôbec nemám v láske. Od mladého učiteľa geografie Mareka Peňaška sa mám čo učiť. Pochybujem, že by sa mi podarilo decká na škole nadchnúť pre takéto fantastické spoločné dielo. Vedieť ako sa tvoria 3D mapy je jedna vec, poznať ako krásne môžu vyzerať zas druhá. Ale ako to predať aj žiakom, s ktorými pracujete? Nechajme radšej prehovoriť samotného Mareka.
Picture
​Prvýkrát ma moji žiaci prekvapili, keď som s nimi robil nástenné obrazy o tropických búrkach a monzúnoch v Ázii. Naozaj sa s tým vyhrali a bavilo ich to. Ich práce boli veľmi pekné aj po vizuálnej stránke. Žiaci ich majú stále na stene, napriek tomu, že ide o staršie učivo.

Vtedy som si povedal, že vyskúšam okrem kreslenia aj ich modelovací talent. S učivom som si trocha pohol. Poukazoval som najmä na špecifiká jednotlivých regiónov, a tie ktoré ich najviac zaujali sme si bližšie zachytili na papier (netušili ešte prečo, lebo som to ešte ani ja nemal presne rozmyslené). 
Picture
Medzi zaujímavé časti učiva sa zaradilo napríklad využívanie palmových plantáží na výrobu oleja (čo je na mape zobrazené v juhovýchodnej Ázii), alebo napríklad baktériofág, čo sme na základe jedného dokumentu (pozerali ho na biológii) vložili do Gruzínska.
Picture
Neskôr som im dal pri tvorbe 3D mapy už voľnú ruku. Žiakov som motivoval tým, že ak sa im to podarí, vytvoria niečo výnimočné. Niečo, pri čom sa môžu prejaviť a realizovať svoje nápady. Jedna žiačka priniesla modelovaciu hlinu (vznikli Himaláje), ďalší zas vedeli pracovať s plastelínou. Niektorí mali doma veľa kokosu (sneh) alebo piesok. 
Picture
Každý priložil ruku k spoločnému dielu - o to viac ich práca bavila. Postup tvorby výslednej mapy Ázie si môžete pozrieť aj vo fotogalérii na webstránke našej školy. Obrys kontinentu vznikol prekreslením premietnutej mapy cez projektor. Veľkosť výslednej mapy sa preto približne zhoduje s veľkosť školskej tabule. Ako prvé sme začali maľovať rastlinné pásma rôznymi odtieňmi zelenej a zvyšok (púšte a zasnežené resp. zaľadnené územia) vysypali buď pieskom alebo kokosom. Na záver sme pridávali hotové modely pamiatok, postáv a iných artefaktov, ktoré mapa obsahuje.
Picture
Picture
Picture
Picture

Comments are closed.

    BLOG


    Blog o (nielen) školskej geografii a vzdelávaní.

    Archív

    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    May 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    May 2016
    March 2016
    February 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    March 2015
    February 2015
    November 2014

    Kategórie

    All
    Čitáreň
    Geografia
    Inšpirácie Od Kolegov
    Netradičná Geografia
    O Mapách
    Pre Radosť
    Príklady Dobrej Praxe
    Školské Aktivity
    Teória

NIČ STE NEPREHLIADLI?
Križovatka na začiatku cesty vám pomôže pri lepšej orientácii.

STAŇTE SA ČLENOM
Ako je prístup spoplatnený 
a ako sa dá zaregistrovať
​sa dozviete 
klikom tu.

O NÁS
Zoznámte sa. Kto sme a o čo nám v občianskom združení Lepšia geografia ide?

Kontakt:
lepsiageografia@gmail.com
PODPORILI NÁS
© Copyright 2015 - 2018 Lepšia geografia, o.z.