Hore

3D mapa Ázie od žiakov ZŠ v Nových Sadoch vám vyrazí dych

3D mapa Ázie od žiakov ZŠ v Nových Sadoch vám vyrazí dych

Ku koncu školského roka, keď sme už všetci unavení a myslíme už len na prázdniny, padne vhod sa trochu nadchnúť. Dnes sa mi to prihodilo. Mapa žiakov ZŠ Nové Sady mi vyrazila dych. A to takéto zveličenia vôbec nemám v láske. Od mladého učiteľa geografie Mareka Peňaška sa mám čo učiť. Pochybujem, že by sa mi podarilo decká na škole nadchnúť pre takéto fantastické spoločné dielo. Vedieť ako sa tvoria 3D mapy je jedna vec, poznať ako krásne môžu vyzerať zas druhá. Ale ako to predať aj žiakom, s ktorými pracujete? Nechajme radšej prehovoriť samotného Mareka.

Prvýkrát ma moji žiaci prekvapili, keď som s nimi robil nástenné obrazy o tropických búrkach a monzúnoch v Ázii. Naozaj sa s tým vyhrali a bavilo ich to. Ich práce boli veľmi pekné aj po vizuálnej stránke. Žiaci ich majú stále na stene, napriek tomu, že ide o staršie učivo.

Vtedy som si povedal, že vyskúšam okrem kreslenia aj ich modelovací talent. S učivom som si trocha pohol. Poukazoval som najmä na špecifiká jednotlivých regiónov, a tie ktoré ich najviac zaujali sme si bližšie zachytili na papier (netušili ešte prečo, lebo som to ešte ani ja nemal presne rozmyslené). 

žiacke modely a mapy

Medzi zaujímavé časti učiva sa zaradilo napríklad využívanie palmových plantáží na výrobu oleja (čo je na mape zobrazené v juhovýchodnej Ázii), alebo napríklad baktériofág, čo sme na základe jedného dokumentu (pozerali ho na biológii) vložili do Gruzínska

kreativita geografia

Neskôr som im dal pri tvorbe 3D mapy už voľnú ruku. Žiakov som motivoval tým, že ak sa im to podarí, vytvoria niečo výnimočné. Niečo, pri čom sa môžu prejaviť a realizovať svoje nápady. Jedna žiačka priniesla modelovaciu hlinu (vznikli Himaláje), ďalší zas vedeli pracovať s plastelínou. Niektorí mali doma veľa kokosu (sneh) alebo piesok. 

plastická mapa model škola

Každý priložil ruku k spoločnému dielu – o to viac ich práca bavila. Postup tvorby výslednej mapy Ázie si môžete pozrieť aj vo fotogalérii na webstránke našej školy. Obrys kontinentu vznikol prekreslením premietnutej mapy cez projektor. Veľkosť výslednej mapy sa preto približne zhoduje s veľkosť školskej tabule. Ako prvé sme začali maľovať rastlinné pásma rôznymi odtieňmi zelenej a zvyšok (púšte a zasnežené resp. zaľadnené územia) vysypali buď pieskom alebo kokosom. Na záver sme pridávali hotové modely pamiatok, postáv a iných artefaktov, ktoré mapa obsahuje.

Pomôžte nám pomáhať

Pomôžte nám pomáhať

V čase zatvorených škôl chceme pomôcť učiteľom, žiakom aj rodičom a preto je plný obsah Lepšej geografie pre všetkých zdarma. Znamená to pre nás výpadok príjmov, ktorý nás existenčne ohrozuje. Na tvorbe nových materiálov pre vás pracujeme denne. Ak sa vám zdá naša činnosť prospešná, zvážte prosím stať sa platiacim členom. Na výber máte aj mesačné členstvo za 5 eur. Ďakujeme!

Chcem pomôcť