Tradične sa vyučovacia hodina delila na tri základné fázy - motivačná, expozičná a fixačná (diagnostická). Úvodná časť hodiny sa však využívala (a deje sa tak často i dnes) aj na individuálne skúšanie. Žiaci sa tým istotne prebudili, no prebúdzanie stresom asi nie je najlepší spôsob, ako vytvoriť príjemnú pracovnú atmosféru, v ktorej budú žiaci uvoľnení učiť sa. Oveľa sympatickejším a funkčnejším modelom vyučovacej hodiny je pre mňa E-U-R (evokácia - uvedomenie - reflexia). Štruktúru E-U-R má aj množstvo návrhov vyučovacích hodín na Lepšej geografii (zdarma na vyskúšanie sú dostupné tu).
V tomto článku sa pozrieme bližšie na evokáciu, časť hodiny, ktorej význam si mnohí učitelia naplno neuvedomujú. Jej cieľom je žiakov nielen zaujať, ale napomôcť im aj vo vybavení si toho, čo už o téme vedia, čo sa v súvislosti s ňou domnievajú, aké im pri nej napádajú otázky, čo by sa o nej chceli viac dozvedieť. Čo všetko môžeme pri evokácii využiť a po akých metódach siahnuť? Čítajte ďalej.
- Žiakov usaďte na stoličky a vyzvite ich, aby pomenovali potraviny na stole. Pýtajte sa ich, čo z toho majú radi, bez čoho by si nevedeli predstaviť bežný deň.
- Opýtajte sa ich: „Chceli by ste niekedy cestovať v čase? Ak áno, do akej doby?“ Nechajte chvíľu žiakov diskutovať a predstavovať ich sny.
- Povedzte žiakom, že teraz si skutočne pocestujete v čase. Vyzvite ich, aby si zatvorili oči. Pustite im ukážku 1, zvuk stroja. Môžete tiež obchádzať žiakov v kruhu a zatriasť nimi, aby mali väčší zážitok.
- Po chvíli pustite ukážku č. 2. Žiaci majú stále zatvorené oči. Vyzvite ich, aby skúsili uhádnuť, v akom storočí sa nachádzajú. Medzitým napíšte na tabuľu rok 1470. Žiaci otvárajú oči.
Niekedy je fajn trochu sa rozhýbať. Vymyslite aktivitu, pri ktorej riešení sa budú žiaci v triede presúvať ako objekty na mape. Inšpirovať sa môžete aj aktivitou Ľudia sú v pohybe v meniacej sa krajine. Pri mladších žiakoch sa mi osvedčila táto jednoduchá metóda - každý z nich predstavuje vybraný geografický prvok a ich spoločnou úlohou je vytvoriť mapu, na ktorej nájdu všetci z nich svoju správnu polohu. Ak je napr. sever pred tabuľou, v prípade mapy Ameriky tam bude stáť žiak Severný ľadový oceán, na opačnej strane triedy pod nástenkou bude zas žiak reprezentujúci Ohňovú zem. Žiaci sa môžu do svojej úlohy vžiť aj tak, že sa pokúsia zahrať malú pantomímu - New York môže robiť napr. raperské gestá :) Pohybom môžu žiaci prezentovať aj svoje názory a postoje na vybrané tvrdenia. Metóda názorovej škály funguje super! |