Kritika učebníc je stará ako ich dejiny. Nech je ich kvalita akákoľvek, vždy sa nájdu učitelia, ktorým plne vyhovujú a zároveň aj takí, ktorí s nimi pracovať nebudú, lebo sú podľa nich úplne príšerné.
Súčasné slovenské učebnice geografie nie sú ideálne. Po zmenách v Štátnom vzdelávacom programe sú zastaralé a v mnohých prípadoch už nezodpovedajú realite vzdelávacích štandardov. Ak chcete porovnať svoj názor na tieto učebnice s názormi ďalších učiteľov geografie, oboznámte sa s výsledkami prieskumu využívania učebníc vo výchovno-vzdelávacom procese, ktorý uskutočnil Štátny pedagogický ústav.
Jeden z navrhovaných opatrení (1-12.01 na strane 54), ktoré obsahuje reformný dokument Učiace sa Slovensko sa týka aj uvoľnenia trhu s učebnicami a ponechania výberu učebníc, učebných materiálov a učebných pomôcok na školy. Som presvedčený, že jeho naplnenie by bolo prínosom.
Uvoľnenie trhu s učebnicami funguje už dlhšie aj v Česku. Štát direktívne nepredpisuje, ktorú konkrétnu učebnicu sú školy povinné vo výučbe používať, stále si však ponecháva dohľad nad kvalitou publikovaných učebníc.
Napriek tomu sa chyby občas prihodia. Medzi tie smrteľné, ktoré by sa nemali objaviť v žiadnej učebnici, zaraďujem nielen faktické a didaktické chyby. Sú nimi aj texty, ktoré prehlbujú (alebo dokonca priam prebúdzajú) predsudky a stereotypy.
Ten o Afrike, ktorý sa nachádza v učebnici geografie pre 7. ročník od vydavateľstva Fraus môže byt použitý ako učebnicový príklad toho, ako nemá vyzerať text v učebnici. Najskôr som si myslel, že ide o zámerne provokatívny odstavec a úlohou žiakov je jeho kritická analýza a očistenie od nezmyselne zovšeobecňujúcich tvrdení (pocitov autora?). Prečítajte si ho a sami posúďte.
Súčasné slovenské učebnice geografie nie sú ideálne. Po zmenách v Štátnom vzdelávacom programe sú zastaralé a v mnohých prípadoch už nezodpovedajú realite vzdelávacích štandardov. Ak chcete porovnať svoj názor na tieto učebnice s názormi ďalších učiteľov geografie, oboznámte sa s výsledkami prieskumu využívania učebníc vo výchovno-vzdelávacom procese, ktorý uskutočnil Štátny pedagogický ústav.
Jeden z navrhovaných opatrení (1-12.01 na strane 54), ktoré obsahuje reformný dokument Učiace sa Slovensko sa týka aj uvoľnenia trhu s učebnicami a ponechania výberu učebníc, učebných materiálov a učebných pomôcok na školy. Som presvedčený, že jeho naplnenie by bolo prínosom.
Uvoľnenie trhu s učebnicami funguje už dlhšie aj v Česku. Štát direktívne nepredpisuje, ktorú konkrétnu učebnicu sú školy povinné vo výučbe používať, stále si však ponecháva dohľad nad kvalitou publikovaných učebníc.
Napriek tomu sa chyby občas prihodia. Medzi tie smrteľné, ktoré by sa nemali objaviť v žiadnej učebnici, zaraďujem nielen faktické a didaktické chyby. Sú nimi aj texty, ktoré prehlbujú (alebo dokonca priam prebúdzajú) predsudky a stereotypy.
Ten o Afrike, ktorý sa nachádza v učebnici geografie pre 7. ročník od vydavateľstva Fraus môže byt použitý ako učebnicový príklad toho, ako nemá vyzerať text v učebnici. Najskôr som si myslel, že ide o zámerne provokatívny odstavec a úlohou žiakov je jeho kritická analýza a očistenie od nezmyselne zovšeobecňujúcich tvrdení (pocitov autora?). Prečítajte si ho a sami posúďte.