Pri každodennom učiteľskom kolotoči a ďalších starostiach neraz zabúdame na to, čo je našim skutočným poslaním. A možno nás to nik ani nenaučil. Snaha sprostredkovať žiakom poznatky nášho predmetu je samozrejmosťou, nezabúdame však na to, že v škole ide o viac? Prečítajte si niekoľko bodov od učiteľky a riaditeľky Anny Chlupíkovej zo základnej školy v Novákoch, do ktorých zhrnula svoje dlhoročné skúsenosti. Tak jednoduché a predsa zložité. Učiteľstvo je alchýmia a učitelia sú kúzelníci. Deti však veria na zázraky. Prečo sa o ne aspoň nepokúsiť?
Byť dokonalým učiteľom je nemožné. Do procesu vzdelávania vstupuje toľko premenných, že snaha namiešať koktejl, ktorý by fungoval vždy a všade je utópiou. Učitelia aj žiaci sú rôzni, rôzne sú aj ich schopnosti, metódy práce, preferencie a motivácia. O meniacich sa náladách škoda hovoriť. Každý kto učil aspoň týždeň vie, že to čo fungovalo dnes, nemusí fungovať zajtra. To čo bola najlepšia hodina v jednej triede, môže byť v druhej len priemerné vyučovanie až katastrofa. Aj preto je okrem hlbšieho pohľadu na svoju prax (napr. cez mentoring, ktorý poskytuje spätnú väzbu) dobré pravidelne sa oboznamovať aj so skúsenosťami iných učiteľov. A nemusíme ostať iba na Slovensku. Na tento účel môže poslúžiť aj množstvo učiteľských blogov zo zahraničia.
Na internete ich nájdeme stovky, až tisíce. Osobne sledujem niekoľko desiatok z nich. Inšpirácia učiteľmi geografie mi prináša nadhľad a širšiu perspektívu toho, ako sa dá vyučovanie nášho predmetu uchopiť z viacerých strán. Jedným z učiteľom, ktorých sa oplatí sledovať je aj Mark Enser. Má dlhoročné skúsenosti a momentálne pôsobí na anglickej strednej škole Heathfield Community College. Jeho články sú dostupné na teachreal.wordpress.com. Oproti mne ide o tradicionalistickejšieho učiteľa. Zhodneme sa však v tom podstatnom - spoločnej snahe naučiť žiakov čo najviac a odovzdať im lásku ku geografii. Spomedzi textov Marka Ensera si dovoľujem uverejniť preklad článku Why we can’t have a fun lesson today, ktorý je zaujímavým príspevkom do diskusie o tom, či môže (má) byť škola za každých okolností zábavnou. |
Články v Písačkách sa venujú témam školskej geografie a zaujímavos-tiam zo sveta.
|